قرص برای درمان سنگینی معده

محتوا پنهان

این مقدمه با پیمایش در حوزه ناراحتی گوارشی، چشم انداز یافتن ر‌هایی از بار سنگینی معده را از طریق قرص‌ها بررسی می‌کند. همانطور که ما به دنیای سلامت دستگاه گوارش می‌پردازیم، این قرص‌ها به عنوان کمک‌های بالقوه در کاهش احساس سنگینی ظاهر می‌شوند. از دارو‌های بدون نسخه گرفته تا گزینه‌های تجویزی، درک گزینه‌های موجود در رسیدگی به این بیماری رایج بسیار مهم است. در این سفر به ما بپیوندید تا امکاناتی را که قرص‌ها در ارائه تسکین و ارتقای آسایش برای کسانی که با سنگینی معده دست و پنجه نرم می‌کنند را کشف می‌کنیم.

توجه: مجموعه دکتر موسوی فروش دارو ندارد. تخصص وی تنها عمل های لاغری و اسلیو هست. لطفا تقاضای قرص و دارو نفرمایید. و این مقاله صرفا جهت افزایش اطلاعات عمومی تهیه و نگارش شده است.

احساس سنگینی در معده

سنگینی معده یکی از علائم شایع ناراحتی یا فشار در شکم می‌باشد که این فشار می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. این بیماری می‌تواند با علائمی همچون نفخ، درد شکم، حالت تهوع، سوزش سر دل و … همراه باشد.

دلایل احساس سنگینی در معده

در این بخش از مقاله‌ی قرص برای درمان سنگینی معده قصد داریم تا دلایل این ناراحتی را برای شما به اشتراک بگذاریم. احساس سنگینی در معده می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از پرخوری گرفته تا استرس باشد، همچنین می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های زمینه‌ای باشد. این دلایل عبارتند از:

سوء هاضمه، دلیل احساس سنگینی در معده

سوء هاضمه یکی از علل شایع سنگینی معده است. گاهی اوقات ممکن است که بعد از نوشیدن یا خوردن برخی از مواد غذایی همچون غذا‌های پرچرب، کافئین و نوشیدنی‌های شیرین یا الکلی دچار سوء هاضمه شوید. سو هاضمه زمانی رخ می‌دهد که اسید معده که در هضم غذا‌ها نقش دارد، دیواره‌ی پوششی معده را تحریک کند.

سوء هاضمه می‌تواند علائمی همچون سوزش سر دل، حالت تهوع و احساس سوزش در قفسه سینه، احساس پری یا نفخ در معده به همراه داشته باشد. شما می‌توانید برای رفع این مشکل از دارو‌های بدون نسخه که به عنوان آنتی اسید (ضد اسید) شناخته می‌شوند، استفاده کنید.

تغییرات هورمونی، دلیل احساس سنگینی در معده

نوسانات هورمونی نیز می‌تواند بر سیستم گوارشی تأثیر بگذارد و علائمی همچون سنگینی معده ایجاد کند. برای مثال سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می‌تواند باعث نفخ و ناراحتی شکمی شود.

زخمهای گوارشی، دلیل احساس سنگینی در معده

زخم‌های گوارشی، دلیل احساس سنگینی در معده

زخم‌های گوارشی، زخم‌های بازی هستند که روی دیواره‌ی پوششی معده یا قسمت بالایی روده‌ی کوچک ایجاد می‌شوند. از علائم این بیماری می‌توان به درد گزنده یا سوزش معده، احساس سنگینی در معده، سوء هاضمه، حالت تهوع، استفراغ، نفخ و دفع گاز زیاد اشاره کرد.

بیشتر زخم‌های گوارشی توسط باکتری هلیکوباکترپیلوری یا استفاده بی‌رویه از دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی ایجاد می‌شوند. چرا که باعث تحریک و تغییر لایه مخاطی محافظ دستگاه گوارش می‌شوند.

لازم به ذکر است که افراد سیگاری و الکلی، بیش از دیگران به این زخم‌ها مبتلا می‌شوند. ناگفته نماند که ترشح طبیعی اسید معده برای هضم غذا و دفع میکروب‌های مواد غذایی ضروری می‌باشد، اما در صورت وجود زخم معده، ترشح اسید می‌تواند باعث احساس درد فراگیر شود. به‌همین‌دلیل، انواع قرص یا شربت ضد اسید به‌منظور کاهش ترشح اسید معده توسط دکتر زخم معده تجویز می‌شوند.

مطالعه بیشتر:  از بین بردن عوارض قرص لاغری

نفخ، دلیل احساس سنگینی در معده

مصرف زیاد بعضی از غذا‌های سنگین و نفاخ نیز می‌تواند باعث ایجاد احساس سیری و سنگینی معده شوند. نفخ به دلیل تجمع گاز یا مایع در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود. همچنین این احساس می‌تواند به دلیل عادات غذایی مانند: سریع غذا خوردن یا مصرف غذا‌های پر فیبر یا شرایط پزشکی مانند: سندرم روده تحریکپذیر (IBS) رخ دهد.

یبوست، دلیل احساس سنگینی در معده

هنگامی که روده‌ها به طور منظم حرکت نمی‌کنند، می‌تواند منجر به یبوست شود که می‌تواند موجب سنگینی معده، درد شکم و نفخ شود. از دلایل یبوست می‌توان به کمبود فیبر در رژیم غذایی، مصرف ناکافی مایعات، کمبود فعالیت بدنی اشاره کرد.

فرد مبتلا به یبوست ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

• حرکات روده‌ای دشوار یا دردناک
  • مدفوع سفت، خشک یا گلوله‌ای
  • حرکات ناقص روده

در موارد خفیف، خوردن فیبر بیشتر، نوشیدن آب کافی و ورزش می‌تواند کمک‌کننده باشد. شما همچنین می‌توانید از دارو‌های OTC مانند مکمل‌های فیبری برای رفع این مشکل استفاده کنید.

گاستروپارزی، دلیل احساس سنگینی در معده

گاستروپارزی (فلج معده) وضعیتی است که در آن معده به کندی محتویات خود را به روده کوچک تخلیه می‌کند. از علائم این بیماری می‌توان به درد منتشر یا گرفتگی شکم، حالت تهوع، احساس سیری و استفراغ بعد از غذا خوردن اشاره کرد

سندرم رودهی تحریکپذیر، دلیل احساس سنگینی در معده

سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر، دلیل احساس سنگینی در معده

سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) باعث معده درد و نفخ می‌شود. از علائم این بیماری می‌توان به یبوست متناوب با اسهال شدید، گاز و نفخ شدید، خستگی، سوء تغذیه، کاهش وزن شدید، خونریزی از مقعد، عفونت، علت و در موارد شدید و سرطان اشاره کرد.

ناگفته نماند که علت بروز سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر مشخص نیست اما رژیم غذایی، استرس، هورمون‌ها و عفونت همگی می‌توانند در بروز آن نقش داشته باشند.

لازم به ذکر است که التهاب دردناک، زخم معده، زخم و انسداد در تمام نقاط دستگاه گوارش از وجود این عارضه در بدن خبر می‌دهد.

برای درمان این بیماری پزشک سعی می‌کند که از طریق تغییر رژیم غذایی، اصلاح سبک زندگی یا تجویز دارو به کنترل علائم این بیماری کمک کند. از کار‌هایی که برای کنترل این بیماری می‌توان انجام داد، می‌توان به آهسته غذا خوردن، حذف الکل و نوشیدنی‌های شیرین، اجتناب از مصرف غذا‌های پرچرب و فرآوری شده و ورزش اشاره کرد.

بازگشت اسید معده به مری، دلیل احساس سنگینی در معده

این بیماری به‌دلیل عملکرد ناقص دریچه کاردیا (دریچه رابط بین مری و معده) به مری نشت می‌کند و باعث احساس سوزش در قفسه سینه یا گلو می‌شود.

از علائم این بیماری می‌توان به سوزش سر دل، نارسایی در هضم، مشکل در بلع، درد معده، گرفتگی صدا، سرفه یا احساس وجود توده در گلو اشاره کرد. شما می‌توانید با

مطالعه بیشتر:  10 حرکت برای لاغری شکم

با حذف الکل، پرهیز از غذا‌های تند و در صورت لزوم کاهش وزن می‌توانید به کنترل علائم سوزش سر دل کمک کنید.

بارداری، دلیل احساس سنگینی در معده

یکی دیگر از دلایل احساس سنگینی در معده بارداری می‌باشد. رحم در حال رشد می‌تواند به معده و روده فشار وارد کند و در اوایل بارداری احساس سنگینی در معده ایجاد کند. لازم به ذکر است که سنگینی معده مربوط به بارداری معمولاً موقتی است و باید پس از زایمان برطرف شود.

زیادهروی در مصرف غذا، دلیل احساس سنگینی در معده

زیاده‌روی در مصرف غذا، دلیل احساس سنگینی در معده

پر کردن بیش از حد معده با غذا برای سلامتی خوب نیست. احساس سنگینی در معده بعد از غذا خوردن می‌تواند نشانه‌ی مصرف بیش از حد غذا باشد.

از سایر علل احساس پری و سنگینی معده می‌توان به

• سندرم قبل از قاعدگی، که می‌تواند باعث ایجاد نفخ معده شود.
  • پانکراتیت، که باعث درد یا حساسیت در قسمت فوقانی شکم می‌شود.
  • ورم معده، یا التهاب مخاط معده اشاره کرد.

درمان خانگی سنگینی معده

برای رفع سنگینی معده، چندین درمان خانگی طبیعی و ساده وجود دارد که این ناراحتی را تسکین دهد. درمان خانگی سنگینی معده عبارتند از:

مصرف مایعات زیاد

یکی از راه‌های خانگی برای درمان سنگینی معده مصرف زیاد آب می‌باشد. از فواید هیدراته ماندن می‌توان به کاهش نفخ، جلوگیری از یبوست، رفع احساس سنگینی معده اشاره کرد. الزامی است که روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

آهسته غذا خوردن

جویدن کامل غذا و آهسته غذا خوردن می‌تواند به بهبود هضم و کاهش خطر سوء هاضمه یا نفخ کمک کند.

خودداری از مصرف غذاهای محرک

خودداری از مصرف غذا‌های محرک

برخی از افراد با خوردن برخی غذا‌ها یا نوشیدنی‌ها مانند: کافئین، الکل یا غذا‌های تند دچار سوء هاضمه یا نفخ می‌شوند.

مصرف غذاهای پرفیبر

مصرف غذا‌های پرفیبر

یکی دیگر از راه‌ها برای جلوگیری از سنگینی معده، افزایش مصرف غذا‌های غنی از فیبر مانند: غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات می‌باشد که می‌تواند به حرکات منظم روده و کاهش یبوست کمک کند.

انجام ورزش به طور منظم

فعالیت بدنی می‌تواند به بهبود هضم و جلوگیری از یبوست کمک کند، که ممکن است به کاهش سنگینی معده کمک کند. شما باید حداقل ۳۰ تا ۴۰ دقیقه تمرینات با شدت متوسط، مانند: پیاده روی سریع، در بیشتر روز‌های هفته را انجام دهید.

تکنیکهای رفع استرس

تکنیک‌های رفع استرس

استرس و اضطراب نیز می‌تواند هضم غذا را مختل کند، که این امر موجب سنگینی معده می‌شود. شما می‌توانید با تمرین تکنیک‌های آرام‌سازی، مانند: تنفس عمیق و مدیتیشن، به رفع این علائم کنید.

پرهیز از مصرف زیاد الکل و کشیدن سیگار

الکل و سیگار می‌توانند سیستم گوارشی را تحریک کنند که این امر نیز به سنگینی معده کمک می‌کند.

قرص برای درمان سنگینی معده

قرص‌هایی برای درمان سنگینی معده وجود دارد که در ادامه آن‌ها را برای شما به اشتراک می‌گذاریم.

داروهای مسدود کننده اسید، قرص برای درمان سنگینی معده

دارو‌های مسدود کننده اسید، قرص برای درمان سنگینی معده

دارو‌های مسدودکننده اسید یا مسدود کننده‌های گیرنده H2 هیستامین، تولید اسید معده را کاهش می‌دهند. این دارو‌ها همچنین سوزش معده، سوء هاضمه اسیدی و ترش کردن معده را برطرف می‌کنند. از مسدودکننده‌های اسیدی که می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید می‌توان به سایمتیدین و فاموتیدین اشاره کرد.

مطالعه بیشتر:  هفته چهارم بعد از اسلیو معده

از برخی عوارض جانبی مسدودکننده‌های اسید می‌توان به اسهال، سردرد و سرگیجه اشاره کرد. توجه داشته باشید اگر هر یک از عوارض جانبی جدی موارد زیر را بعد از مصرف دارو‌های مسدودکننده اسید تجربه کردید، فوراً به پزشکتان اطلاع دهید.

• گلودرد
  • ضربان قلب نامنظم
  • ضعف یا خستگی غیرعادی
  • گیجی

مهارکنندههای پمپ پروتون، قرص برای درمان سنگینی معده

مهارکننده‌های پمپ پروتون، قرص برای درمان سنگینی معده

اگر آنتی اسید‌ها و دارو‌های مسدود کننده اسید نتوانستند سوزش معده‌تان را تسکین دهند، ممکن است پزشک دارو‌های قوی‌تری همچون مهارکننده‌های پمپ پروتون را تجویز کند. این مهارکننده‌ها تولید اسید را به روش مؤثرتری مسدود می‌کنند.

لازم به ذکر است که این دارو‌های تجویزی باید تحت نظارت پزشک و فقط برای مدت زمان محدودی مصرف شوند. استفاده بیش از حد این دارو‌ها می‌تواند موجب افزایش خطر شکستگی استخوان، بیماری‌های کلیوی و حملات قلبی شوند.

مهارکننده‌های پمپ برخی از این دارو‌ها با نام‌های تجاری زیر در دسترس هستند:

• پریلوسک (امپرازول)
  • دکسیلانت (دکس لانزوپرازول)
  • نکسیوم (اسومپرازول)
  • پروتونیکس (پنتوپرازول)
  • پریواسید (لانسوپرازول)
  • اسیفکس (رابپرازول)

ملینها، قرص برای درمان سنگینی معده

ملین‌ها، قرص برای درمان سنگینی معده

از دیگر دارو‌هایی که می‌توان برای رفع سنگینی معده استفاده کرد، ملین‌ها هستند. همانطور که در بالا اشاره کردیم، یبوست یکی از دلایل سنگینی معده می‌باشد. از این رو برای کسانی که یبوست را تجربه می‌کنند، ملین‌ها می‌توانند به تحریک حرکات روده و تسکین کمک کنند.

ضد اسپاسم، قرص برای درمان سنگینی معده

این دارو‌ها می‌توانند عضلات دستگاه گوارش را شل کنند و ممکن است برای درمان گرفتگی عضلات و سایر علائم مرتبط با سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) استفاده شوند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر به طور مداوم احساس سنگینی در قسمت فوقانی معده تجربه می‌کنید، یا اگر علائمی همچون درد شکم، حالت تهوع یا استفراغ، تب، خون در مدفوع، مشکل در بلع، کاهش وزن بی دلیل، درد قفسه سینه و … بایستی به پزشک مراجعه کنید.

و در نهایت

هدف تیم بررسی قرص برای درمان سنگینی معده بوده، امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد. در بیشتر موارد علت سنگینی معده به سبک زندگی شما و نوع رژیمی غذایی که مصرف می‌کنید دارد. برای مثال وجود برخی عادات نامناسب همچون تند غذا خوردن، زیاده روی در مصرف غذا و … می‌تواند باعث سنگین شدن معده شود. از این رو شما می‌توانید با برخی از راه کار‌های خانگی این مشکل را رفع کنید.

اما اگر احساس سنگینی معده به طور مداوم بود حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک با تجویز برخی از قرص‌ها به رفع این علائم کمک می‌کند. از اینکه تا انتها با ما همراه بودید متشکریم.

در صورتی که نیاز به گرفتن مشاوره در باره عمل اسلیو معده دارید فرم زیر را پر کنید. همچنین می‌توانید از طریق شماره‌های زیر با ما در ارتباط باشید.

دکتر سید مرتضی موسوی نائینی

متخصص جراحی چاقی و متابولیک